میم حا

آدمی که شبیه همه نیست !

میم حا

آدمی که شبیه همه نیست !

سلام خوش آمدید

ترخینه (:

سه شنبه, ۱۷ مرداد ۱۳۹۶، ۰۱:۲۱ ق.ظ

به بهانه روزهای آماده سازی و ذخیره سازی قوت غالب روزهای سرد زمستان «ترخینه» نگاهی داریم ‌به ترخینه سوغات اصیل کرمانشاه! که شاید جاهای دیگه از کشور هم باشه ولی اصلش واس ماس یعنی کلش ماس ماس (:

ترخینه ترکیبی است از هُروش (هروش باند نه ها خود هُروش ) و دوغ ترشده غژ کرده که میشه پونه هم بهش اضافه کرد 

خاصیت ترخینه در ویروس کشی و رفع سرماخوردگیه که اگه با پیاز خورده بشه از داروهای سرماخوردگی هم بهتره ! البته فعلا اگ از دارو استفاده کنین بهتره چون پیاز گرونه ! 

حالا شاید بگین دوغ و هُروش چطور خاصیت ویروس کشی دارن عرضم به خدمتتون که خاصیتش به خاطر اینه که اینقد ویروس داخلشه وقتی میخوری ویروسای داخل بدن میگن این چی بود بود افتاد جان ای بدبخت و‌خودشون دلشون میسوزه و میرن پی کارشان ... این ویروس ها هم درحین درست کردنش بهش اضافه میشه چون دوغ غژ کرده پر از ویروسه و بعد برای خشک‌شدنش میزارنش روی پشت بام و خودتان بقیشو حدس بزنین |:

کسایی هم که ترخینه دوست ندارن ژنتیکشان ضعیفه ، روحشان ضعیفه ، وجودشان ضعیفه به همین خاطر عصر یخبندان بعدی اینا اولین کسایی هستن که منقرض میشن 

بهتره اینم بدونین که چرا قدیما وقتی یکی مریض میشده چرا زود خوب میشده به این خاطر بوده که مادربزرگا اینقد دارو گیاهی و ترخینه و دانه کلانه و چیزای دیگه به خوردش میدادن که ویروس ها پیش خودشان میگفتن پاشیم بریم ناموسن این شیته ...

طرف اومده تو برنامه آشپزی طرز تهیه ترخینه ره آموزش میده... دیگه ترخینه طرز تهیه داره ؟! یه کُلو بنداز تو آب بزار بکله دیه ... ای بزرگوار خاکی تر از ای حرفاس 

در خانه رونق اگر نیست ...ترخینه هست ...والا رونق از این بیشتر کُلو به کُلوش امید به زندگیه

و در آخر اینکه 

با لیمو خوشه 

با روغن حیوانی خوشه 

با سبزی خوشه 

به وقتش خوشه 

نا وقتش خوشه 

صبحانه خوشه 

ناهار خوشه 

شام خوشه

خشکش خوشه 

تو سرما خوشه 


مثه ترخینه باشین! باشه؟


ترخینه باکلاس : (تو خوابم نمیدید اینقد با کلاس بشه )

ترخینه روی پشت بام : 


پی نوشت :

هُروش : گندم خورد شده

غژ کرده : خیلی ترش و گاز دار 

کُلو : دانه ... چیز بزرگ

بکله : بجوشه

  • میم حا

نظرات (۸)

  • ماهی کوچولو
  • واااای ترخینه
    من از سیرابی متنفرم ولی آش ترخینه ای که با سیرابی درست میشه رو عاشقانه دوست دارم :دی نصف شبی من هوس کردم :'(
    پاسخ:
    یعنی چی خواهر من چرا قداست ترخینه رو پایین میارین 
    ترخینه با سیرابی مگه میشه مگه داریم |: 
    ترخینه فقط تیلیت کنی با پیاز بزنی ولاغیر |:
    باشه ، مث ترخینه می باشیم (سعی می کنیم! ) !

    فقط اونایی که گفتی پیاز گرونه خخخخخخخخخ

    چند سال پیش رفتم کرمانشاه اون جا خونه یکی از دوستان مستقر بودیم ، اومد به زور بهمون ترخینه داد خوردیم.مزه ش بدک نبود. :/
    پاسخ:
    افرین (:
    (:
    اینجور که شما گفتی بدک نبود معلومه خوشتون نیومده ((:
    من نخوردم تا حالا! :)
    ولی داداشم کرمانشاه در حالِ گذروندنِ خدمتِ سربازیشه هر وخ خواست بیاد بش می‌گم با خودش بیاره! D:
    [ترشه؟! ملسه؟! تلخه؟! شوره؟! بی مزه‌ـس ؟! چیه؟! :|]

    کاش اون پی نوشت رو اول می‌گفتید! :) هی با کلماتِ نا آشنا رو برو می‌شدم هی فکر می‌کردم عینک نزدید! :)
    پاسخ:
    ایشالله قسمتتون بشه (:
    گرونه ها بگو حواسش باشه جنس خوب بهش بدن(:
    مزشو باید تجربه کنین تا بفهمین ...علی الحساب فک کنین دوغ ترش با پیاز داغ قاطی بشه |:
    غینکمو که نزدم ولی ترجمه همیشه آخره ها (:
    دوغ ترش با پیاز داغ...اومممم...الان آشِ دوغ تو ذهنم نقش بست با این توصیفات...
    من آروم از وبِ شما می‌رم و شما هم چیزِ اضافه ای از مزه‌ـش بهم نگید.
    بذارید با آشِ دوغِ خیالیم خوش باشم...

    در مورد عینک...قانع شدم! :)
    پاسخ:
    همون آش دوغ رو تصور کنین خوبه تقریبا همون یکم ترشیش رو کم کنین (؛

    ((((:
    من یه بار سالها پیش ترخینه خوردم الان ۱۰ ساله تعریفشو به مادر میدم و مزه اش هنوز زیر دندونمه.
    خیلی خوشمزه است ولی باید درست کردنش سخت باشه.
    شکل و شمایلش رو خیلی دوست نداشتم ولی وقتی خوردم فهمیدم هرگز از روی ظاهر نباید قضاوت کرد.
    یاعلی
    پاسخ:
    نوش جان (:
    نه بابا همونجور گفتم میندازی تو آب جوش میزاری بجوشه سفت شد پیاز داغ اضافه میکنی حل میشه (:
  • میرزا ژوزف پولیتـزِر
  • آقا دلمان خواست.. چند سال پیش یکی از بستگان میخواد بره فرانسه دیدن دخترش تو سوغاتی ها ترخینه هم بر میداره ببره. (کلو) میگیرنش میگن تروریسته. میخواد ویروس ببره تو فرانسه پخش کنه
    پاسخ:
    بنده خداها حق داشتن آزمایشش کنن دو کیلو ویروس توشه (((:
    خیلی باحال توصیف کردید...
    کلی خندیدم:)
    کوره خدا صلووات :))

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی
    میم حا

    دکتر برند : من از مرگ نمی ترسم من یک فیزیکدان هستم و تنها از زمان می ترسم
    "در میان ستارگان 2014"

    طبقه بندی موضوعی
    آخرین مطالب
    پربیننده ترین مطالب